Lawsuit claims Trump pushed bogus Fox story on slain Jewish Democrat
search

Lawsuit claims Trump pushed bogus Fox story on slain Jewish Democrat

Investigator says president approved fabricated quotes implicating murdered DNC staffer in WikiLeaks scandal to distract from Russia scandal

Seth Rich, a Democratic National Committee staffer who also was involved in Jewish outreach, was killed near his Washington, DC, home on July 10, 2016. (Facebook via JTA)
Seth Rich, a Democratic National Committee staffer who also was involved in Jewish outreach, was killed near his Washington, DC, home on July 10, 2016. (Facebook via JTA)

NEW YORK — An investigator who worked on the Seth Rich case claims Fox News fabricated quotes implicating the murdered Democratic National Committee staffer in the WikiLeaks scandal and coordinated with the Trump administration as it worked on the story.

The investigator, Rod Wheeler, sued Fox for defamation. His lawsuit, filed Tuesday in New York, lays out an explosive tale of Trump allies conspiring to push a false story to take the pressure of the Russian collusion investigation off the president, and a news organization willing to show the president its story before it was published.

Fox called the accusation that reporter Malia Zimmerman’s story was published to detract from the Russian investigation “completely erroneous.” Jay Wallace, Fox’s news president, said the story is still being investigated and that Fox has no evidence that Wheeler was misquoted.

The White House had no immediate comment.

Former Washington DC homicide detective and Fox News contributor Rod Wheeler discusses the murder of DNC staffer Seth Rich on the TV news network on May 16, 2017. (screen capture: Fox News)
Former Washington DC homicide detective and Fox News contributor Rod Wheeler discusses the murder of DNC staffer Seth Rich on the TV news network on May 16, 2017. (screen capture: Fox News)

Wheeler, a Fox contributor who looked into Rich’s July 2016 murder for the family, was brought into the case by Ed Butowsky, a Texas man and Trump supporter who appeared frequently on Fox, the lawsuit said.

Butowsky was intent on establishing a link between Rich, who was killed in July 2016 in what Washington police believe was a botched robbery, and the WikiLeaks scandal.

Rich, 27, a Jewish Nebraska native, was shot dead while walking home before dawn on July 10, 2016. Police have speculated that he was the victim of a robbery gone awry. Rich’s body was found about a block from his home with his wallet, watch and cellphone still in his possession.

His death sparked several conspiracy theories, including that he was a source for WikiLeaks.

Several days after Rich’s death, WikiLeaks released a collection of DNC emails that US intelligence officials now say was related to Russian interference in the 2016 presidential election.

Wheeler was quoted in the May 16 story on Fox’s web site saying there had been contact between Rich and WikiLeaks, whose dump of DNC emails proved a major detriment to Hillary Clinton’s campaign.

He also said he was quoted falsely saying that someone — possibly Democrats or Clinton campaign officials — was blocking an investigation into Rich’s murder.

Two days before the Fox article was published, Butowsky told Wheeler in a phone conversation that Trump had read the article and wanted it published immediately, the lawsuit said.

Butowsky had no immediate comment.

Wheeler also claimed that he was told that his false comments were put in the story because Trump wanted it that way.

White House Press Secretary Sean Spicer speaks during a briefing at the White House April 17, 2017 in Washington, DC. (AFP Photo/Brendan Smialowski)
White House Press Secretary Sean Spicer speaks during a briefing at the White House April 17, 2017 in Washington, DC. (AFP Photo/Brendan Smialowski)

Wheeler also said that he and Butowsky had met with former White House Press Secretary Sean Spicer and showed Spicer notes on Wheeler’s investigation. Spicer asked to be kept informed of the probe, the lawsuit said.

After the lawsuit was filed, the Rich family released a statement urging a quick end to the saga surrounding their son.

“While we can’t speak to the evidence that you now have, we are hopeful that this brings an end to what has been the most emotionally difficult time in our lives and an end to conspiracy theories surrounding our beloved Seth,” the family said in a statement according to CNN.

Fox removed the story from its website a week after it was published, saying that “it was not initially subjected to the high degree of editorial scrutiny we require for all of our reporting.” That forced Fox News’ most high-profile host, Sean Hannity, to back away from aggressively pushing the story on the air.

Wheeler, who is black and has been a Fox contributor since 2005, is also suing Fox for racial discrimination. He said similar law enforcement experts who are white were given higher pay and more opportunities. Wallace denied the accusations.

read more:
comments