search

Russian radio station censored after covering events in Ukraine

Echo Moskvy, one of Russia’s oldest radio stations, is taken off the air; Russian media told to follow Kremlin’s official line

Police face demonstrators during a protest against Russia's attack on Ukraine in St. Petersburg, Russia, on Tuesday, March 1, 2022. (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
Police face demonstrators during a protest against Russia's attack on Ukraine in St. Petersburg, Russia, on Tuesday, March 1, 2022. (AP Photo/Dmitri Lovetsky)

MOSCOW, Russia — A Russian radio station critical of the Kremlin was taken off the airwaves on Tuesday, its chief editor said and The Associated Press confirmed, after authorities threatened to shut it down over the coverage of Russia’s invasion of Ukraine.

The move against Ekho Moskvy, one of Russia’s oldest radio stations, comes amid growing pressure on Russia’s independent media to follow the Kremlin’s official line while covering the invasion of Ukraine.

Officials also threatened to block Dozhd, Russia’s top independent TV channel. The Prosecutor General’s office accused the two media outlets of spreading content that incites extremist activities, as well as “false information regarding the actions of Russian military personnel as part of a special operation” in Ukraine.

The Prosecutor General’s office said actions taken against the two outlets would include “immediate shutdown.” The websites of Ekho Moskvy and Dozhd remained available to internet users in Moscow on Tuesday evening.

Alexei Venedictov, chief editor of Ekho Moskvy, rejected the accusations, saying they “are not supported by any examples, any evidence, [and] are unfounded and offensive to journalists and citizens of Russia.”

The station “will contest this decision in court,” Venediktov said.

Russian President Vladimir Putin gestures while speaking to the media during a joint news conference with Hungary’s Prime Minister Viktor Orban following their talks in the Kremlin in Moscow, Russia, on February 1, 2022. (Yuri Kochetkov/Pool Photo via AP)

“We see a political component in it, as well as the introduction of censorship, which is directly prohibited by the Russian Constitution,” he said.

Dozhd issued a statement rejecting the accusations against the TV channel, saying it “strictly follows Russian laws in its coverage.”

Shortly after Moscow invaded Ukraine on Thursday, Russian officials threatened independent media with closure if their coverage of the attack deviated from the official narrative, including describing the assault as an “invasion” or a “war.”

The website of the Current Time, a Russian TV channel launched by the US-funded Radio Free Europe/Radio Liberty and has also been critical of the Kremlin, became unavailable Sunday after the channel reported receiving a notification from the authorities.

read more:
comments
Never miss breaking news on Israel
Get notifications to stay updated
You're subscribed