US-funded Spanish language TV segment blamed Soros for 2008 financial collapse

Program aired in May by Radio Television Marti called investor philanthropist a ‘multimillionaire Jew of Hungarian origin’ and ‘flexible morals’

In this photo from January 26, 2013, George Soros attends the World Economic Forum at the Swiss resort of Davos. (Eric Piermont/AFP)
In this photo from January 26, 2013, George Soros attends the World Economic Forum at the Swiss resort of Davos. (Eric Piermont/AFP)

A US-funded Spanish-language network produced a segment about George Soros that called him a “multimillionaire Jew” and “the architect of the financial collapse of 2008.”

The segment on Radio Television Marti, a Spanish-language network that broadcasts news to Cuba to promote US foreign policy interests, aired in May but was first reported on Friday by the Cuban Triangle blog, followed by Mother Jones.

TV Marti first began broadcasting in 1990 under the auspices of the Voice of America. It currently falls under the United States Agency for Global Media, an independent U.S. government agency, and costs the US government at least $24 million a year.

The program was presented as part of the TV Marti newscast and was introduced by the anchor with the phrase, “George Soros, the multimillionaire Jew of Hungarian origin….”  It also calls him “a non-believing Jew of flexible morals.”

The conservative organization Judicial Watch, an outspoken critic of Soros, was the only source for the 15-minute video segment.

“To be fair and to show that we in the new administration are committed to journalistic integrity, the stories have been pulled out of the digital page, not because we want to hide anything, but because we want to be transparent if we say that the story did not have the required balance, then it should not be on the air,” Tomás P. Regalado, the director of the Office of Cuba Broadcasting, told Mother Jones in an email.

Regalado became Office of Cuba Broadcasting director on June 6, several weeks after the segment aired. He hired a new news director and assignment editor.

The videos were taken down, but archived copies of a shorter two-part version can be found on YouTube.

The report also says that Soros uses his business profits “to finance anti-system [political] groups that fill his pockets.” It also calls Soros a “non-practicing Jew of flexible morals.” It calls Soros’ Open Society Foundation, which supports civil society groups around the world, with a stated aim of advancing justice, education, public health and independent media, “a façade for investing and looting countries.”

Republican Arizona Sen. Jeff Flake condemned the broadcast in a tweet. “A TV Marti program that was introduced with the phrase, “George Soros, a multimillionaire Jew,” was paid for by the American taxpayer, and broadcast to Latin America last summer, in our name. This is taxpayer-funded anti-Semitism.”

Most Popular
read more: